Jak brzdit a zabrzdit na kolečkových bruslích

Brzdění je tradičním oříškem pro každého začátečníka na kolečkových bruslích. Kymácející se bruslař řítící se neznámo kam je pak tradičním zpestřením snad všech inline stezek.
Bez pocitu, že můžete kdykoliv zastavit, si bruslení asi neužijete. Je proto důležíté se naučit zabrzdit tak, abyste neohrozili sebe ani ostatní.


Inline brusle můžete vybrat v největší speciálce pro bruslaře
www.inline-brusle.cz



Možností jak zabrzdit nebo přibrzdit se nabízí více:

Inspirace pro pokročilé:


Dále je více možností jak zkusit zabrzdit, ale místo toho si natlouct papuli. Pár typů tohoto brzdění je vyučováno i instruktory, ale zkrátka mám jiný názor :)


Dalších způsobů nevhodného brzdění bude určitě mnoho. Poptejte se případně protijedoucích odřených bruslařů. Určitě se rádi podělí o zajímavý zážitek.

In-line brusle můžete vybrat v největší speciálce pro bruslaře
www.inline-brusle.cz



Jak tedy úspěšně brzdit na inline bruslích?


Brzdění na bruslích téčkem





Brzdění téčkem je myslím nejlepším způsobem jak zabrzdit. Postoj při tomto brzdění je stabilní. V případě, že vám při brzdění někdo nebo něco vleze do cesty, můžete velice rychle udělat pár kroků a změnit směr apod. Lze velice dobře použít na úplné zabrzdění i na regulaci rychlosti při jízdě z kopce. Lze při něm používat obě nohy jako brzdicí. Nevýhodou je sjíždění koleček z boku. Je to však stejná nevýhoda jako na sjezdových lyžích, kde brzděním tupíte hrany – taky kvůli tomu nezačnete brzdit holema mezi nohama jejich dřením o svah (na běžkách už jsem to viděl).
Samotné brzdění tedy vypadá tak, že bruslař jede po jedné noze na které má zpočátku všechnu svoji hmotnost. Druhou nohu jakoby vleče za sebou tak, že pata vlečené nohy směřuje k patě nohy po které jedete (opačně to snad ani nejde). Brzdíte tedy třením koleček o cestu.
Častá chyba je ta, že dáte na vlečenou nohu moc váhy a místo brzděním téčkem se otočíte zády dopředu (defakto tak zabrzdíte půměsícem - častěji však upadnete). Důležité je tedy zpočátku jet stabilně kupředu po jedné noze a druhou brzdicí nohu postupně jen lehce přídávat „do vleku“. Pokud vám to jde a umíte již takto přibrzdit, přidávejte na vlečenou nohu více váhy – brzdění bude efektivnější.
Jako první nácvik se tedy můžete učit jezdit co nejdále po jedné noze. Toto cvičení se hodí i na zlepšení celkové bruslařské techniky – prodloužíte skluz a ušetříte tak mnoho sil.



Brzdění na inline bruslích vjetím do trávy



Toto brzdění lze použít tam, kde inline stezka přechází bez různých odvodňovacích kanálků do nejlépe nízké trávy. Zkrátka vjedete z rychlého asfaltu do měkčí a tím pomalé trávy. Jediné na co je potřeba dbát je správný postoj. Nohy nemějte vedle sebe, ale za sebou. Jedna noha je tedy výrazně předsunuta před druhou a hmotnost máte rozloženou na obou bruslích skoro stejně. Očekávejte, že brusle začnou v trávě rychle zpomalovat a buďte tedy připraveni se spíše trošku zaklonit, abyste nepřepadli na čumec. V nejhorším snad zakončíte brzdění lehkým popoběhnutím nebo možná pádem, což v případě pádu do trávy není nic hrozného. Obecně se však jedná o dost bezpečný způsob jak i nouzově zabrzdit.



Zpomalení lehkým plužením



Na inline bruslích lze také zpomalit lehkým připlužením. Zní to nemožně, ale jde to. Nejedná se totiž o plužení jako na lyžích, kdy lyže drhnou hranou o sníh. Brusle pouze tlačíte silou do vnější strany, tedy do boku směrem od sebe. Tímto tlakem začnou brusle o něco zpomalovat. Tento způsob asi často nepoužijete, ale je dobré jej také vyzkoušet.



Brzdění na kolečkových bruslích brzdovým špalíkem



Kolečkové brusle pro začátečníky a i většina fitness bruslí je vybavena brzdou. Tedy gumovým špalíkem na jedné brusli, který je umístěn vzadu za posledním kolečkem. Tímto špalíkem brzdíte tak, že nohu se špalíkem předsunute před nohu bez špalíku a následně nohu se špalíkem o tento brzdící špalík opřete. Brzdný účinek je poměrně slabý a postoj bruslaře strašný (nestabilní a navíc ošklivý :) ). Brzdu bych tedy doporučil jen začátečníkům, kteří ještě neumí zabrzdit jinak.
Po zvládnutí techniky brzdění tzv. téčkem, doporučuji brzdu sundat a nejlépe zahodit (do koše – ať máme v ČR hezké prostředí). Brzda totiž překáží při pokročilém bruslení – při překládání bruslí při jízdě do zatáček, při přejíždění nerovností, při sjíždění obrubníku, při jízdě pozadu apod.


Hokejové brzdění na kolečkových bruslích



Hokejové brzdění je super účinné, super vypadá a je myslím super pokročilé :) Pro jeho dokonalé zmáknutí je dobré umět brzdit klasicky na lyžích, ledních bruslích apod. Jedná se totiž o stejný typ brzdění. Zkrátka zaseknete obě brusle razantně o 90 stupňů a dále se sunete bokem po bocích koleček ve směru původní jízdy. Veškerá vaše hmotnost tak zatěžuje brusle, které aktuálně jenom brzdí.
Pokud si tedy na bruslích už věříte a nebo jen máte nadbytek odvahy, můžete se takto naučit brzdit. Zpočátku hodně pomůže hladký povrch, kde brusle nebrzdí tak razantně a nehrozí tak přepadnutí přes brusle. Nejlepší je myslím leštěný mramor nějakého luxusního hotelu :) , který si můžete ještě trošku namočit třeba vodou z lahve.
Variantou tohoto brzdění je zabrzdění jen přes jednu nohu (spin stop), která brzdí opět pod úhlem 90 stupňů a je vytrčena dopředu. Druhá noha je pokrčena a jede patou kupředu. Pokud to někdo z popisku pochopil, tak má můj obdiv :) Zkusím zas dohledat nějaké video :)




Výrobci bruslí



Níže uvádím odkazy na některé výrobce kolečkových bruslí. Jedná se běžně nabízené výrobce v ČR.
Fasze
Fila
K2
Powerslide
Rollerblade




Výrobci koleček a ložisek



Výrobců koleček do bruslí je poměrně velké množství. Dále uvádím alespoň některé známější od kterých je zboží běžně k sehnání v ČR.

Hyper
Gyro
Kryptonics
Labeda
Matter
MPC
Powerslide



Poslední aktualizace: 2012.
Jak vybrat kolečkové brusle.
Připomínky můžete posílat na hnusak[zavinac]volny.cz